Miguel Luis Bote Lorenzo

Dirección:
Escuela Técnica Superior de Ingenieros de Telecomunicación
Paseo de Belén, 15 (Desp. 2D001)
47011 Valladolid
España


Correo:  
Página Web:  
Teléfono:   +34 983 42 3683
Fax:   +34 983 42 3667

Titulaciones

  • Diciembre 2005: Doctor por la Universidad de Valladolid
  • Febrero 2001: Ingeniero de Telecomunicación

Publicaciones en Revistas Internacionales

Hernández Leo, D.,  Muñoz Merino, P.J.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gašević, D.,  Järvelä, S. Technologies for Data-Driven Interventions in Smart Learning Environments  IEEE Transactions on Learning Technologies. 16(3):378-381, Junio 2023.
Ruiz Calleja, A.,  García Zarza, P.,  Vega Gorgojo, G.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Asensio Pérez, J.I.,  Serrano Iglesias, S.,  Martínez Monés, A. Casual Learn: A Linked Data-Based Mobile Application for Learning about Local Cultural Heritage Semantic Web. 14(2):181-195, Marzo 2023.
Ruiz Calleja, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Villagrá Sobrino, S.L.,  Alonso Prieto, V.,  Gómez Sánchez, E.,  García Zarza, P.,  Serrano Iglesias, S.,  Vega Gorgojo, G. Orchestrating ubiquitous learning situations about Cultural Heritage with Casual Learn mobile application International Journal of Human-Computer Studies. 170, 102959, Febrero 2023.
Ortega Arranz, A.,  Asensio Pérez, J.I.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Ortega Arranz, H.,  Kalz, M. GamiTool: Supporting Instructors in the Use of Gamification Strategies for MOOCs IEEE Access. 10:131965-131979, Diciembre 2022.
Treceño Fernández, D.,  Calabia del Campo, J.,  Matute Teresa, F.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  de Luis García, R.,  Alberola López, C. Magnetic Resonance Simulation in Education: Quantitative Evaluation of an Actual Classroom Experience Sensors. 21(18), 6011, Septiembre 2021.
Ruiz Calleja, A.,  Vega Gorgojo, G.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez Sánchez, E. Supporting contextualized learning with Linked Open Data Journal of Web Semantics. 70, 100657, Julio 2021.
Tabuenca, B.,  Serrano Iglesias, S.,  Carruana Martín, A.,  Villa Torrano, C.,  Dimitriadis, Y.,  Asensio Pérez, J.I.,  Alario Hoyos, C.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Martínez Monés, A.,  Delgado Kloos, C. Affordances and Core Functions of Smart Learning Environments: A Systematic Literature Review IEEE Transactions on Learning Technologies. 14(2):129-145, Abril 2021.
Er, E.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Dimitriadis, Y.,  Asensio Pérez, J.I. Generating actionable predictions regarding MOOC learners’ engagement in peer reviews Behaviour & Information Technology. 39(12):1356-1373, Diciembre 2020.
Treceño Fernández, D.,  Calabia del Campo, J.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  de Luis García, R.,  Alberola López, C. Integration of an Intelligent Tutoring System in a magnetic resonance simulator for education: technical feasibility and user experience Computer Methods and Programs in Biomedicine. 195, 105634, Octubre 2020.
Treceño Fernández, D.,  Calabia del Campo, J.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  de Luis García, R.,  Alberola López, C. A Web-Based Educational Magnetic Resonance Simulator: Design, Implementation and Testing Journal of Medical Systems. 44(1), Enero 2020.
Gómez Sánchez, E.,  Bores Quijano, D.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Meseguer, R. Estimation of web proxy response times in community networks using matrix factorization algorithms Electronics. 9(1), 88, Enero 2020.
Ortega Arranz, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Martínez Monés, A.,  Gómez Sánchez, E.,  Dimitriadis, Y. To reward and beyond: Analyzing the effect of reward-based strategies in a MOOC Computers & Education. 142, 103639, Diciembre 2019.
Sanz Martínez, L.,  Er, E.,  Martínez Monés, A.,  Dimitriadis, Y.,  Bote Lorenzo, M.L. Creating collaborative groups in a MOOC: a homogeneous engagement grouping approach Behaviour & Information Technology. 38(11):1107-1121, Noviembre 2019.
Er, E.,  Gómez Sánchez, E.,  Dimitriadis, Y.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Álvarez Álvarez, S. Aligning Learning Design and Learning Analytics through instructor involvement: a MOOC case study Interactive Learning Environments. 27(5):685-698, Mayo 2019.
Ortega Arranz, A.,  Er, E.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Muñoz Cristóbal, J.A. Understanding Student Behavior and Perceptions toward Earning Badges in a Gamified MOOC Universal Access in the Information Society. 18(3):533-549, 2019.
Serrano Iglesias, S.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Rodríguez Cayetano, M. A self-scalable distributed network simulation environment based on cloud computing Cluster Computing. 21(4):1899-1915, Diciembre 2018.
Sanz Martínez, L.,  Er, E.,  Dimitriadis, Y.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L. Supporting teachers in the design and implementation of group formation policies in MOOCS: a case study Journal of Universal Computer Science. 24(8):1110-1130, Agosto 2018.
Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E. An approach to build in situ models for the prediction of the decrease of academic engagement indicators in Massive Open Online Courses Journal of Universal Computer Science. 24(8):1052-1071, Agosto 2018.
Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Mediavilla Pastor, C.,  Asensio Pérez, J.I. Online machine learning algorithms to predict link quality in community wireless mesh networks Computer Networks. 132:68-80, Febrero 2018.
Ruiz Calleja, A.,  Asensio Pérez, J.I.,  Vega Gorgojo, G.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Alario Hoyos, C. Enriching the Web of Data with educational information using We-Share The International Review of Research in Open and Distributed Learning. 18(1):247-265, Febrero 2017.
Alario Hoyos, C.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Vega Gorgojo, G.,  Ruiz Calleja, A. From face-to-face to distance LMS-mediated collaborative learning situations with GLUE! Computer Applications in Engineering Education. 23(4):527-536, Julio 2015.
González Martínez, J.A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Cano Parra, R. Cloud computing and education: A state-of-the-art survey Computers & Education. 80(1):132-151, Enero 2015.
Vega Gorgojo, G.,  Asensio Pérez, J.I.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Muñoz Cristóbal, J.A.,  Ruiz Calleja, A. A Review of Linked Data Proposals in the Learning Domain Journal of Universal Computer Science. 21(2):326-364, 2015.
Ruiz Calleja, A.,  Vega Gorgojo, G.,  Asensio Pérez, J.I.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Alario Hoyos, C. SEEK-AT-WD: A social-semantic infrastructure to sustain educational ICT tool descriptions in the Web of Data  Educational Technology & Society. 17(2):321-332, Abril 2014.
Palomino Ramírez, L.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Vignollet, L.,  Dimitriadis, Y. LeadFlow4LD: A Method for the Computational Representation of the Learning Flow and Data Flow in Collaborative Learning Journal of Universal Computer Science. 19(6):805-830, Julio 2013.
Alario Hoyos, C.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Asensio Pérez, J.I.,  Vega Gorgojo, G.,  Ruiz Calleja, A. Enhancing Learning Environments by Integrating External Applications Bulletin of the IEEE Technical Committee on Learning Technology. 15(1):21-24, Enero 2013.
Alario Hoyos, C.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Asensio Pérez, J.I.,  Vega Gorgojo, G.,  Ruiz Calleja, A. GLUE!: An Architecture for the Integration of External Tools in Virtual Learning Environments Computers & Education. 60(1):122-137, Enero 2013.
Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Gómez Sánchez, E.,  Vega Gorgojo, G.,  Alario Hoyos, C. A grid service-based Distributed Network Simulation Environment for Computer Networks education Computer Applications in Engineering Education. 20(4):654-665, Diciembre 2012.
Ruiz Calleja, A.,  Vega Gorgojo, G.,  Asensio Pérez, J.I.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Alario Hoyos, C. A Linked Data approach for the discovery of educational ICT tools in the Web of Data Computers & Education. 59(3):952-962, Noviembre 2012.
Vega Gorgojo, G.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I. RESTifying a Legacy Semantic Search System: Experience and Lessons Learned Journal of Universal Computer Science (JUCS). 18(2):286-311, 2012.
Ruiz Calleja, A.,  Vega Gorgojo, G.,  Asensio Pérez, J.I.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Alario Hoyos, C. A Linked-Data based infrastructure for the retrieval of educational tools IEEE Learning Technology Newsletter. 13(1):15-17, Enero 2011.
Vignollet, L.,  Charoy, F.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I. Work Flow Management and Learn Flow Management: commonalities and differences IEEE Learning Technology Newsletter. 12(3):35-37, Julio 2010.
Vega Gorgojo, G.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Gómez Sánchez, E.,  Dimitriadis, Y.,  Jorrín Abellán, I.M. Semantic search of tools for collaborative learning with the Ontoolsearch system Computers & Education. 54(4):835-848, Mayo 2010.
Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Jorrín Abellán, I.M.,  Vega Gorgojo, G.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y. Conceptual framework for design, technological support and evaluation of collaborative learning  International Journal of Engineering Education. 25(3):557-568, Mayo 2009.
Hernández Leo, D.,  Villasclaras Fernández, E.D.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Jorrín Abellán, I.M. The added value of implementing the Planet Game scenario with Collage and Gridcole Journal of Interactive Media in Education. , Diciembre 2008.
Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Vega Gorgojo, G.,  Dimitriadis, Y.,  Asensio Pérez, J.I.,  Jorrín Abellán, I.M. Gridcole: a tailorable grid service based system that supports scripted collaborative learning Computers & Education. 51(1):155-172, Agosto 2008.
Vega Gorgojo, G.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Jorrín Abellán, I.M. Ontoolcole: Supporting Educators in the Semantic Search of CSCL Tools Journal of Universal Computer Science (JUCS). 14(1):27-58, Enero 2008.
Hernández Leo, D.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Gómez Sánchez, E.,  Villasclaras Fernández, E.D.,  Jorrín Abellán, I.M.,  Dimitriadis, Y. Free- and Open Source Software for a Course on Network Management: Authoring and Enactment of Scripts based on Collaborative Learning Strategies IEEE Transactions on Education. 50(4):292-301, Noviembre 2007.
Bote Lorenzo, M.L.,  Ardaiz Villanueva, O. Collaborative and learning applications of grid technology (Guest Editorial) Future Generation Computer Systems. 22(6):699-699, Mayo 2006.
Vega Gorgojo, G.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Dimitriadis, Y.,  Asensio Pérez, J.I. A semantic approach to discovering learning services in grid-based collaborative systems Future Generation Computer Systems. 22(6):709-719, Mayo 2006.

Hernández Leo, D.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Jorrín Abellán, I.M.,  Villasclaras Fernández, E.D. Reusing IMS-LD Formalized Best Practices in Collaborative Learning Structuring Advanced Technology for Learning (versión extendida del artículo de la WB5). 2(4):223-232, Octubre 2005.

Bote Lorenzo, M.L.,  Hernández Leo, D.,  Dimitriadis, Y.,  Asensio Pérez, J.I.,  Gómez Sánchez, E.,  Vega Gorgojo, G.,  Vaquero González, L.M. Towards Reusability and Tailorability in Collaborative Learning Systems Using IMS-LD and Grid Services Advanced Technology for Learning. 1(3):129-138, Septiembre 2004.
Bote Lorenzo, M.L.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez Sánchez, E. Automatic extraction of human-recognizable shape and execution prototypes of handwritten characters Pattern Recognition. 36(7):1605-1617, Julio 2003.

Publicaciones en Conferencias Internacionales

Serrano Iglesias, S.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Alonso Prieto, V.,  Gallego Lema, V. Exploring Barriers for the Acceptance of Smart Learning Environment Automated Support Actas de la European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL, 636-641, Aveiro, Agosto 2023.
Villa Torrano, C.,  Vitiello, R.,  Shi, J.,  Rosé, C.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L. Towards visible Socially-Shared Regulation of Learning: Exploring the role of Learning Design Actas de la 16th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning, CSCL 2023, Montreal, Canada, 10 al 15 de junio, Junio 2023.
García Zarza, P.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Vega Gorgojo, G.,  Asensio Pérez, J.I. CHEST: A Linked Open Data-based Application to Annotate and Carry Out Learning Tasks About Cultural Heritage Actas de la Actas de la XVII European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2022, 441-447, Toulouse, Francia, 12 - 16, Septiembre 2022.
García Zarza, P.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Vega Gorgojo, G.,  Asensio Pérez, J.I. Towards a teacher application to support semantic annotations of learning tasks in Cultural Heritage Actas de la 9th ACM Conference on Learning @ Scale, L@S 2022, 436-440, Nueva York, EEUU, 1 al 3 de junio, 2022, Junio 2022.
Villa Torrano, C.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E. Connecting CSCL Scripting And Socially-Shared Regulation Of Learning: An Exploratory Study Actas de la 15th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning, CSCL 2022, 573-574, Hiroshima, Japón, 6-19 de junio, 2022, Junio 2022.
Serrano Iglesias, S.,  Spikol, D.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Ouhaichi, H.,  Gómez Sánchez, E.,  Vogel, B. Adaptable Smart Learning Environments supported by Multimodal Learning Analytics Actas de la Workshop on Learning Analytics for Smart Learning Environments at the 16th European Conference on Technology Enhanced Learning, LA4SLE@EC-TEL 2021, Bolzano (Italia), 21 Septiembre 2021, Septiembre 2021.
Ruiz Calleja, A.,  Villagrá Sobrino, S.L.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Serrano Iglesias, S.,  García Zarza, P.,  Alonso Prieto, V.,  Asensio Pérez, J.I. Orchestrating an ubiquitous learning situation about Cultural Heritage with Casual Learn Actas de la 16th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2021, 332-336, Bozen-Bolzano, Italy, 20-24 Septiembre 2021, Septiembre 2021.
Andrade Hoz, J.,  Vega Gorgojo, G.,  Ruano, I.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Bravo Oviedo, F.,  Ordóñez Alonso, C. Educawood: A Socio-semantic Annotation System for Environmental Education Actas de la 6th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2021, 368-372, en línea desde Bolzano, Italia, 20-24 de septiembre de 2021, Septiembre 2021.
Ortega Arranz, A.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Serrano Iglesias, S.,  Asensio Pérez, J.I.,  Martínez Monés, A. Smart Gamification: Exploring the Application of Gamification in Smart Learning Environments Actas de la Workshop on Learning Analytics for Smart Learning Environments at the 16th European Conference on Technology Enhanced Learning, LA4SLE@EC-TEL 2021, En linea (Bolzano, Italia), Septiembre 2021.
Serrano Iglesias, S.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Ruiz Calleja, A.,  Vega Gorgojo, G. Demonstration of SCARLETT: A Smart Learning Environment to Support Learners Across Formal and Informal Contexts Actas de la 16th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2021, 404-408, Bolzano (Italia), 20-24 Septiembre 2021, Septiembre 2021.
Villa Torrano, C.,  Chejara, P.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Martínez Monés, A.,  Gómez Sánchez, E. Dataset on an online collaborative learning situation in a computer networks course Actas de la Actas de la 5th Educational Data Mining in Computer Science Education (CSEDM) Workshop at the 14th International Conference on Educational Data Mining , CSEDM at EDM21, Paris, Francia (online), 29-2/07/2021, Julio 2021.
Serrano Iglesias, S.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Vega Gorgojo, G.,  Ruiz Calleja, A.,  Asensio Pérez, J.I. From Informal to Formal: Connecting Learning Experiences in Smart Learning Environments Actas de la 21st IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2021, 363-364, Online, 12-15 Julio 2021, Julio 2021.
Serrano Iglesias, S.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L. Connecting formal and informal learning in Smart Learning Environments Actas de la 21st IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2021, 439-441, Online, 12-15 Julio, 2021, Julio 2021.
Ruiz Calleja, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Vega Gorgojo, G.,  Martínez Monés, A.,  Asensio Pérez, J.I.,  Gómez Sánchez, E.,  Serrano Iglesias, S.,  Dimitriadis, Y. SLEek: An Ontology For Smart Learning in the Web of Data Actas de la 21st IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2021, 365-366, Online, 12-15 Julio 2021, Julio 2021.
Ortega Arranz, A.,  Martínez Monés, A.,  Asensio Pérez, J.I.,  Bote Lorenzo, M.L. Towards Actionable Learning Analytics Using Gamification Actas de la When Gamification meets Learning Analytics Workshop at the 11th International Learning Analytics and Knowledge Conference, LAK21, En línea desde Universidad de California, Irvine, EEUU, Abril 2021.
Er, E.,  Villa Torrano, C.,  Dimitriadis, Y.,  Gašević, D.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Gómez Sánchez, E.,  Martínez Monés, A. Theory-based learning analytics to explore student engagement patterns in a peer review activity Actas de la 11th International Learning Analytics & Knowledge Conference , LAK21, 196-206, En línea desde Universidad de California, Irvine, EEUU, Abril 2021.
Ruiz Calleja, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Vega Gorgojo, G.,  Dimitriadis, Y.,  Martínez Monés, A.,  Gómez Sánchez, E.,  Serrano Iglesias, S. Automatic creation of Moodle activities out of the Web of Data to link formal and informal learning contexts Actas de la 8th International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality, TEEM 20, 238-244, Salamanca, España, 21-23 Octubre, 2020, Octubre 2020.
Ruiz Calleja, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Vega Gorgojo, G.,  Serrano Iglesias, S.,  García Zarza, P.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez Sánchez, E. Casual Learn: A Smart Application to Learn History of Art Actas de la 15th European Conference on Technology Enhanced Learning, ECTEL, 472-476, Heidelberg (Alemania), Septiembre 2020.
Ruiz Calleja, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Vega Gorgojo, G.,  Serrano Iglesias, S.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez Sánchez, E. The Potential of Open Data to Automatically Create Learning Resources for Smart Learning Environments Actas de la 13th International Conference on Ubiquitous Computing and Ambient Intelligence, eMadrid Workshop on Smart Education, UCAmI 2019, 31, 61, Toledo, España, Diciembre 2019.
Ruiz Calleja, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Vega Gorgojo, G.,  Serrano Iglesias, S.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez Sánchez, E. Exploiting the Web of Data to bridge formal and informal learning experiences Actas de la 7th International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality, TEEM 2019, 653-657, León, España, Octubre 2019.
Serrano Iglesias, S.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Ruiz Calleja, A.,  Vega Gorgojo, G.,  Dimitriadis, Y. Personalizing the connection between formal and informal learning in Smart Learning Environments Actas de la Workshop on Hybrid Learning Spaces - Design, Data, Didactics at the 14th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2019), HLS D3 2019, Delft, Holanda, Septiembre 2019.
Er, E.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y. Informing the Design of Collaborative Activities in MOOCs using Actionable Predictions Actas de la Sixth ACM Conference on Learning @ Scale, L@S 2019, Chicago, IL, USA, Junio 2019.
Serrano Iglesias, S.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Asensio Pérez, J.I.,  Vega Gorgojo, G. Towards the Enactment of Learning Situations Connecting Formal and Non-Formal Learning in SLEs Actas de la International Conference on Smart Learning Environments (ICSLE) , ICSLE 2019, 187-190, Denton, TX, Estados Unidos, 18-20 marzo, Marzo 2019.
Delgado Kloos, C.,  Dimitriadis, Y.,  Hernández Leo, D.,  Muñoz Merino, P.J.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Carrió, M.,  Alario Hoyos, C.,  Gómez Sánchez, E.,  Santos, P. SmartLET: Learning analytics to enhance the design and orchestration in scalable, IoT-enriched, and ubiquitous Smart Learning Environments Actas de la 6th edition of the Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM) conference, TEEM 2018, 648-653, Salamanca, Spain, Octubre 2018.
Er, E.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y. Supporting Group Formation in Ongoing MOOCs using Actionable Predictive Models Actas de la Learning with MOOCS 2018, LWMOOCS V, Madrid, Spain, Septiembre 2018.
Sanz Martínez, L.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Muñoz Cristóbal, J.A.,  Dimitriadis, Y. Automatic group formation in a MOOC based on students’ activity criteria Actas de la 12th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2017, Tallín (Estonia), 12-15 Septiembre de 2017, Septiembre 2017.
Ortega Arranz, A.,  Muñoz Cristóbal, J.A.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I. How Gamification is Being Implemented in MOOCs? A Systematic Literature Review Actas de la 12th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2017, Tallin, Estonia, Septiembre 2017.
Er, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Dimitriadis, Y.,  Asensio Pérez, J.I. Predicting Student Participation in Peer Reviews in MOOCs Actas de la Fifth European MOOCs Stakeholders Summit, Madrid, Spain, Mayo 2017.
Sanz Martínez, L.,  Muñoz Cristóbal, J.A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Martínez Monés, A.,  Dimitriadis, Y. Toward Criteria-Based Automatic Group Formation in MOOCs Actas de la Fifth European MOOCs Stakeholders Summit, EMOOCs 2017, Madrid, España, Mayo 2017.
Ortega Arranz, A.,  Muñoz Cristóbal, J.A.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I. Gamifying Collaborative Activities in MOOCs Actas de la Fifth European MOOCs Stakeholders Summit, eMOOCS 2017, Madrid, España, Mayo 2017.
Ortega Arranz, A.,  Sanz Martínez, L.,  Álvarez Álvarez, S.,  Muñoz Cristóbal, J.A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Martínez Monés, A.,  Dimitriadis, Y. From Low-Scale to Collaborative, Gamified and Massive-Scale Courses: Redesigning a MOOC Actas de la Fifth European MOOCs Stakeholders Summit, EMOOCs 2017, Madrid, España, Mayo 2017.

Muñoz Cristóbal, J.A.,  Rodríguez Triana, M.J.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Villagrá Sobrino, S.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Martínez Monés, A. Toward Multimodal Analytics in Ubiquitous Learning Environments Actas de la Sixth Multimodal Learning Analytics Workshop at the International Learning Analytics and Knowledge Conference, LAK 2017, Vancouver, Canadá, Marzo 2017.
Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E. Predicting the decrease of engagement indicators in a MOOC  Actas de la 7th International Conference on Learning Analytics and Knowledge, LAK 2017, 143-147, Vancouver, Canada, Marzo 2017.
Sanz Martínez, L.,  Dimitriadis, Y.,  Martínez Monés, A.,  Alario Hoyos, C.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Rubia Avi, B.,  Ortega Arranz, A. Influential Factors for Managing Virtual Groups in Massive and Variable Scale Courses Actas de la 2016 International Symposium on Computers in Education, SIIE 2016, 1-4, Salamanca, España, Septiembre 2016.
Sanz Martínez, L.,  Ortega Arranz, A.,  Dimitriadis, Y.,  Muñoz Cristóbal, J.A.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Rubia Avi, B. Identifying Factors that Affect Team Formation and Management in MOOCs Actas de la 5th Workshop on Intelligent Support for Learning in Groups at the 13th International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS 2016), ISLG, Zabreg, Croatia, Junio 2016.
Ortega Arranz, A.,  Muñoz Cristóbal, J.A.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I. A System for Gamifying Ubiquitous Learning Situations Supported by Multiple Technologies Actas de la 13th International Conference on Intelligent Tutoring Systems, ITS 2016, Zagreb, Croacia, Junio 2016.

Cano Parra, R.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  González Martínez, J.A. Towards Teacher-Managed Deployment and Integration of Non-SaaS Tools in Virtual Learning Environments Actas de la 10th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2015, 564-567, Toledo, España, Septiembre 2015.
Cano Parra, R.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  González Martínez, J.A. Cloud-based Simulation for Education: An Illustrative Scenario Actas de la First International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality, TEEM 2013, 209-214, Salamanca, España, Noviembre 2013.
Ruiz Calleja, A.,  Vega Gorgojo, G.,  Asensio Pérez, J.I.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Alario Hoyos, C. We-Share: a Social Annotation Application that Publishes and Retrieves Information About Educational ICT Tools from the Web of Data Actas de la LinkedUp Veni Competition on Linked and Open Data for Education, held at the Open Knowledge Conference, OKCon 2013, 1-7, Ginebra, Suiza, Septiembre 2013.
Alario Hoyos, C.,  Muñoz Cristóbal, J.A.,  Prieto Santos, L.P.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Gómez Sánchez, E.,  Vega Gorgojo, G.,  Dimitriadis, Y. GLUE! - GLUE!-PS: An approach to deploy non-trivial collaborative learning situations that require the integration of external tools in VLEs Actas de la 1st Moodle Research Conference, 77-85, Heraklion, Creta-Grecia, Septiembre 2012.
Alario Hoyos, C.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Asensio Pérez, J.I.,  Vega Gorgojo, G.,  Ruiz Calleja, A. Demonstration of the integration of external tools in VLEs with the GLUE! architecture Actas de la Seventh European Conference on Technology Enhanced Learning, LNCS 7563, EC-TEL 2012, 465-470, Saarbrücken, Alemania, Septiembre 2012.
Alario Hoyos, C.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Asensio Pérez, J.I.,  Vega Gorgojo, G.,  Ruiz Calleja, A. Integration of external tools in VLEs with the GLUE! architecture: A case study Actas de la Seventh European Conference on Technology Enhanced Learning, LNCS 7563, EC-TEL 2012, 371-376, Saarbrücken, Alemania, Septiembre 2012.
Ruiz Calleja, A.,  Vega Gorgojo, G.,  Gómez Sánchez, E.,  Asensio Pérez, J.I.,  Alario Hoyos, C.,  Bote Lorenzo, M.L. Automatic retrieval of educational ICT tool descriptions from the Web of Data Actas de la Twelfth International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2012, 105-109, Roma, Italia, Julio 2012.
Alario Hoyos, C.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Velasco Villanueva, D.A.,  Asensio Pérez, J.I.,  Vega Gorgojo, G.,  Ruiz Calleja, A. Integration of external tools with GLUE! in LAMS: requirements, implementation and a case study Actas de la 6th International LAMS and Learning Design Conference, LAMS 2011, 40-48, Sídney, Australia, Diciembre 2011.
Alario Hoyos, C.,  Asensio Pérez, J.I.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Vega Gorgojo, G.,  Ruiz Calleja, A. Integration of external tools in Virtual Learning Environments: main design issues and alternatives Actas de la 10th International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2010, 384-388, Sousse, Túnez, Julio 2010.
Alario Hoyos, C.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Vega Gorgojo, G.,  Asensio Pérez, J.I. Grid Service-Based Benchmarking Tool for Computer Architecture Courses Actas de la 4th European Conference on Technology Enhanced Learning, Springer-Verlag, LNCS 5794, EC-TEL 2009, 621-626, Nice, France, Octubre 2009.
Vignollet, L.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y. A Generic Specification of the Data-Flow Issue in the Learning Design Field Actas de la 9th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2009, 56-58, Riga, Latvia, Julio 2009.
Asensio Pérez, J.I.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Vega Gorgojo, G.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez Sánchez, E.,  Villasclaras Fernández, E.D. Adding mash-up based tailorability to VLEs for scripted Collaborative Learning  Actas de la First International Workshop on Mashup Personal Learning Environments, (MUPPLE08), 14-17, Maastricht, The Netherlands, Septiembre 2008.
Palomino Ramírez, L.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y. LeadFlow4LD: Learning and Data Flow Composition-based Solution for Learning Design in CSCL Actas de la Proceedings of the 14th International Workshop on Groupware, CRIWG 2008, 266-280, Omaha, NE, USA, Septiembre 2008.
Palomino Ramírez, L.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  de la Fuente Valentín, L. The Data Flow Problem in Learning Design: A Case Study Actas de la 6th International Conference on Networked Learning, NLC 2008, 285-292, Halkidiki, Greece, Mayo 2008.
Palomino Ramírez, L.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y. Data Flow between Tools: Towards a Composition-Based Solution for Learning Design Actas de la 7th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2007, 354-358, Niigata, Japón, Julio 2007.
Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Gómez Sánchez, E.,  Vega Gorgojo, G.,  Dimitriadis, Y.,  Guíñez Molinos, S. A Grid Service-Based Collaborative Network Simulation Environment for Computer Networks Education Actas de la 7th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2007, 56-60, Niigata, Japón, Julio 2007.
Gómez Hernández, M..,  Asensio Pérez, J.I.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Dimitriadis, Y. A high-level reference model for reusable object-level coordination support in groupware applications Actas de la 15th Euromicro Conference on Parallel, Distributed and Network-based Processing, PDP, 315-324, Nápoles, Febrero 2007.
Vega Gorgojo, G.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Jorrín Abellán, I.M. Ontoolcole: an Ontology for the Semantic Search of CSCL Services Actas de la 12th International Workshop on Groupware. Springer-Verlag, LNCS 4154, CRIWG 2006, 310-325, Medina del Campo, España, Septiembre 2006.
Hernández Leo, D.,  Villasclaras Fernández, E.D.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Marcos García, J.A. Tuning IMS LD for Implementing a Collaborative Lifelong Learning Scenario Actas de la 6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2006, 1160-1161, Kerkrade, Holanda, Julio 2006.
Hernández Leo, D.,  Villasclaras Fernández, E.D.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Rubia Avi, B. Linking Collaborative Learning Practice with IMS LD and Service-Oriented Technologies: an Approach Based on Collaborative Learning Flow Patterns Actas de la 6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2006, 1109-1110, Kerkrade, Holanda, Julio 2006.
Andrés Andrés, A.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L. Incremental rule pruning for Fuzzy ARTMAP neural network Actas de la International Conference on Artificial Neural Networks, ICANN 2005, Springer-Verlag, LNCS 3697, 655-660, Warsaw, Poland, Septiembre 2005.
Vega Gorgojo, G.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Dimitriadis, Y.,  Asensio Pérez, J.I. Descripción Semántica de Guiones Colaborativos para Sistemas CSCL Orientados a Servicios Actas de la 12th Conferencia Internacional de Inteligencia Artificial para Educación, AIED 2005, 935-937, Amsterdam, Julio 2005.
Vega Gorgojo, G.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Dimitriadis, Y.,  Asensio Pérez, J.I. Semantic Search of Learning Services in a Grid-Based Collaborative System Actas de la Fifth IEEE/ACM International Symposium on Cluster Computing and the Grid (CCGrid 2005), Workshop on Collaborative and Learning Applications of Grid Technology and Grid Education, CLAG+Grid.edu 2005, 19-26, Cardiff, UK, Mayo 2005.
Hernández Leo, D.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Jorrín Abellán, I.M.,  Villasclaras Fernández, E.D. Describing Effective Collaborative Learning Flows Using IMS Learning Design (versión extendida en J. ATL) Actas de la the 4th IASTED International Conference on Web-Based Education (WBE 2005), Special Session Designing Learning Activities: From Content-based to Context-based Learning Services, 273-278, Grindelwald, Suiza, Febrero 2005.

Vaquero González, L.M.,  Hernández Leo, D.,  Simmross Wattenberg, F.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez Sánchez, E.,  Vega Gorgojo, G. The Opportunity of Grid Services for CSCL-Application Development Actas de la 13th Euromicro Conference on Parallel, Distributed and Network-based Processing, PDP'05, 4-11, Lugano, Suiza, Febrero 2005.

Bote Lorenzo, M.L.,  Vaquero González, L.M.,  Vega Gorgojo, G.,  Dimitriadis, Y.,  Asensio Pérez, J.I.,  Gómez Sánchez, E.,  Hernández Leo, D. A Tailorable Collaborative Learning System that Combines OGSA Grid Services and IMS-LD Scripting Actas de la X International Workshop on Groupware, CRIWG 2004, Springer-Verlag, LNCS 3198, 305-321, San Carlos, Costa Rica, Septiembre 2004.

Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Vega Gorgojo, G.,  Vaquero González, L.M.,  Gómez Sánchez, E.,  Dimitriadis, Y. Grid Computing and Component-Based Software Engineering in Computer Supported Collaborative Learning Actas de la International Conference on Computational Science, ICCS 2004, Springer-Verlag, LNCS 3036, 495-498, Kraków, Poland, Junio 2004.
Bote Lorenzo, M.L.,  Vaquero González, L.M.,  Vega Gorgojo, G.,  Asensio Pérez, J.I.,  Gómez Sánchez, E.,  Dimitriadis, Y. GRIDCOLE: A Grid Collaborative Learning Environment Actas de la Fourth IEEE/ACM International Symposium on Cluster Computing and the Grid (CCGrid 2004), Workshop on Collaborative Learning Applications of Grid Technology, CLAG 2004, 105-112, Chicago, IL, USA, Abril 2004.

Vega Gorgojo, G.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Martínez Monés, A.,  Rubia Avi, B.,  Jorrín Abellán, I.M. Learning Grid Technologies in a Project-Based Computer Architecture Course Actas de la Fourth IEEE/ACM International Symposium on Cluster Computing and the Grid (CCGrid 2004), Workshop on Grid Education, Grid.Edu 2004, 160-167, Chicago, Abril 2004.

Bote Lorenzo, M.L.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez Sánchez, E. Grid characteristics and uses: a grid definition (Postproceedings extended and revised version) Actas de la First European Across Grids Conference, ACG'03, Springer-Verlag, LNCS 2970, 291-298, Santiago de Compostela, Spain, Febrero 2004.
Bote Lorenzo, M.L.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez Sánchez, E. Grid characteristics and uses: a grid definition Actas de la First European Across Grids Conference, ACG'03, Santiago de Compostela, España, Febrero 2003.

Bote Lorenzo, M.L.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez Sánchez, E. A hybrid two-stage Fuzzy ARTMAP and LVQ neuro-fuzzy system for on-line handwriting recognition Actas de la International Conference on Artificial Neural Networks, ICANN 2002, Springer-Verlag, LNCS 2415, 438-443, Madrid, España, Agosto 2002.
Bote Lorenzo, M.L.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez Sánchez, E. Allograph extraction of isolated handwritten characters Actas de la Tenth Biennial Conference of the International Graphonomic Society, IGS'01, 191-196, Nijmegen, Holanda, Agosto 2001.

Publicaciones en Revistas Nacionales

Dimitriadis, Y.,  Asensio Pérez, J.I.,  Gómez Sánchez, E.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Vega Gorgojo, G.,  Vaquero González, L.M. Middleware para CSCL: Marco de Componentes Software y Apoyo de Tecnología Grid Revista Iberoamericana de Inteligencia Artificial. 8(24):21-31, Diciembre 2004.
Rubia Avi, B.,  Jorrín Abellán, I.M.,  Dimitriadis, Y.,  Bote Lorenzo, M.L. Una experiencia de formación colaborativa y práctica real entre la Universidad y un centro educativo generado un espacio CSCL Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. 3(1):277-289, Octubre 2004.

Publicaciones en Conferencias Nacionales

Ortega Arranz, A.,  Asensio Pérez, J.I.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Ortega Arranz, H.,  Kalz, M. Sistema de apoyo a la gamificación en plataformas MOOC Actas de la XVI Jornadas de Ingeniería Telemática, JITEL 2023, 297-297, Barcelona, España, 8 al 10 de noviembre de 2023, Noviembre 2023.
Ruano, I.,  Andrade Hoz, J.,  Vega Gorgojo, G.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Bravo Oviedo, F.,  Ordóñez Alonso, C. EducaWood: una herramienta digital para fomentar la educación forestal  Actas de la 8º Congreso Forestal Español, Lérida, España, Junio 2022.
García Zarza, P.,  Ruiz Calleja, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Vega Gorgojo, G.,  Gómez Sánchez, E.,  Asensio Pérez, J.I. Hacia la anotación y realización de tareas de aprendizaje ubicuo en el contexto de historia del arte Actas de la XV Jornadas de Ingeniería Telemática, JITEL 2021, 164-167, La Coruña, 27-29 de octubre de 2021, Octubre 2021.
Ruiz Calleja, A.,  Asensio Pérez, J.I.,  Vega Gorgojo, G.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez Sánchez, E.,  Serrano Iglesias, S. Una Ontología para Conectar Aprendizaje Formal e Informal en Entornos Inteligentes de Aprendizaje Actas de la XXII Simposio Internacional de Informática Educativa, SIIE 2020, , 61, Málaga, España, 9-13 Noviembre, 2020, Noviembre 2020.
Villa Torrano, C.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Gómez Sánchez, E. Early prediction of students efficiency during online assessments using a Long-Short Term Memory architecture Actas de la Learning Analytics Summer Institute Spain 2020, LASI Spain 2020, 39-46, En línea desde Valladolid, España, Junio 2020.
Bores Quijano, D.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Meseguer, R. Estimación del tiempo de respuesta de proxies web en redes comunitarias utilizando algoritmos de factorización matricial Actas de la XIV Jornadas de Ingeniería Telemática, JITEL 2019, Zaragoza, España, Octubre 2019.
Sanz Martínez, L.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Dimitriadis, Y. Validating performance of group formation based on homogeneous engagement criteria in MOOCs Actas de la Learning Analytics Summer Institute Spain 2018, LASI Spain 2018, 38-49, León, Spain, Junio 2018.
Serrano Iglesias, S.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Rodríguez Cayetano, M. Entorno de simulación distribuida de redes basado en la nube computacional Actas de la XIII Jornadas de Ingeniería Telemática, JITEL 2017, Valencia, España, Septiembre 2017.
Er, E.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Dimitriadis, Y.,  Asensio Pérez, J.I. Predicting Peer-Review Participation at Large Scale Using an Ensemble Learning Method Actas de la Learning Analytics Summer Institute Spain 2017, LASI Spain 2017, 55-62, Madrid, Spain, Julio 2017.
González Martínez, J.A.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L. Algoritmos de filtrado colaborativo para recomendación de hilos en foros de cursos MOOC Actas de la XVIII Simposio Internacional de Informática Educativa, SIIE 2016, 29-32, Salamanca, España, Septiembre 2016.
Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E. Predicción de pérdida de implicación de los participantes de un curso en línea masivo y abierto Actas de la XVIII Simposio Internacional de Informática Educativa, SIIE 2016, 33-38, Salamanca, España, Septiembre 2016.
Ruiz Calleja, A.,  Vega Gorgojo, G.,  García Gómez, S.,  Asensio Pérez, J.I.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E. Un modelo de datos semántico para catálogos activos de empresas de telecomunicación Actas de la IX Jornadas de Ingeniería Telemática, JITEL 2010, 337-344, Valladolid, España, Septiembre 2010.
Alario Hoyos, C.,  Gómez Sánchez, E.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Ruiz Calleja, A.,  Vega Gorgojo, G. Hacia el single sign-on en la integración de herramientas externas en Entornos de Aprendizaje Virtual Actas de la IX Jornadas de Ingeniería Telemática, JITEL 2010, 385-388, Valladolid, España, Septiembre 2010.
Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Vega Gorgojo, G.,  Dimitriadis, Y.,  Asensio Pérez, J.I.,  Hernández Leo, D. Sistema maleable para el apoyo y guiado del aprendizaje colaborativo basado en servicios grid Actas de la V Jornadas de Ingeniería Telemática, JITEL 2005, 117-124, Vigo, España, Septiembre 2005.
Bote Lorenzo, M.L.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez Sánchez, E.,  Vaquero González, L.M.,  Vega Gorgojo, G. Computación Grid e Ingeniería del Software Basada en Componentes en CSCL Actas de la Taller “Trabajo en Grupo y Aprendizaje Colaborativo: experiencias y perspectivas”. X Conferencia de la Asociación Española para la Inteligencia Artificial, TGACEP-CAEPIA'03, 59-64, San Sebastián, España, Noviembre 2003.
Dimitriadis, Y.,  Asensio Pérez, J.I.,  Gómez Sánchez, E.,  Martínez Monés, A.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Vega Gorgojo, G. Middleware para CSCL: Marco de Componentes Software y Apoyo de Tecnología Grid Actas de la Taller “Trabajo en Grupo y Aprendizaje Colaborativo: experiencias y perspectivas”. X Conferencia de la Asociación Española para la Inteligencia Artificial, TGACEP-CAEPIA'03, 11-20, San Sebastián, España, Noviembre 2003.
Bote Lorenzo, M.L.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez Sánchez, E.,  Asensio Pérez, J.I.,  Vaquero González, L.M.,  Vega Gorgojo, G. Asignador de recursos grid para aplicaciones CSCL basadas en componentes Actas de la IV Jornadas de Ingeniería Telemática, JITEL 2003, 575-576, Gran Canaria, España, Septiembre 2003.
Gómez Sánchez, E.,  Dimitriadis, Y.,  Asensio Pérez, J.I.,  Rodríguez Cayetano, M.,  Bote Lorenzo, M.L.,  Vega Gorgojo, G. Aplicación y evaluación del estudio de casos como técnica docente en el área de Ingeniería Telemática Actas de la IV Jornadas de Ingeniería Telemática, JITEL 2003, 503-510, Gran Canaria, España, Septiembre 2003.

Libros

Hernández Leo, D.,  Lavoué, .,  Bote Lorenzo, M.L.,  Muñoz Merino, P.J.,  Spikol, D. (Editores) LA4SLE workshop: Learning analytics for smart learning environments 2021, CEUR Workshop Proceedings, Octubre 2021.

Capítulos de Libro

Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Vega Gorgojo, G.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Jorrín Abellán, I.M. Gridcole, a tailorable system for the realization of scripted collaborative learning situations using grid service-based tools in The Learning Grid handbook, Salerno, S.,  Gaeta, M.,  Ritrovato, P.,  Capuano, N.,  Orciuoli, F.,  Miranda, S.,  Pierri, A. (Editores), IOS Press, Marzo 2008.
Bote Lorenzo, M.L.,  Gómez Sánchez, E.,  Dimitriadis, Y. Prototype-based Handwriting Recognition using Shape and Execution Prototypes in Computer-Aided Intelligent Recognition Techniques and Applications, Sarfraz, M. (Editor), John Wiley & Sons, Mayo 2005.