Bartolomé Rubia Avi

Address:
Facultad de Educación y Trabajo Social
Paseo de Belén, 1 (Room D018)
47011 Valladolid
Spain


E-mail:  
Web Page:  
Phone:   +34 983 18 3886
Fax:   +34 983 42 3464
Twitter:   @brubia

International Journal Publications

Dagnino, F.,  Dimitriadis, Y.,  Pozzi, F.,  Rubia-Avi, B.,  Asensio-Pérez, J.I. The role of supporting technologies in a mixed methods research design Comunicar. 65:53-62, June 2021.
Dagnino, F.,  Dimitriadis, Y.,  Pozzi, F.,  Rubia-Avi, B.,  Asensio-Pérez, J.I. The role of supporting technologies in a mixed methods research design Comunicar. 65:53-62, September 2020.
Gallego-Lema, V.,  Muñoz-Cristóbal, J.A.,  Arribas-Cubero, H.F.,  Rubia-Avi, B. Physical Education Practicum in the natural environment: linking physical and virtual spaces Movimento. 25, 2019.
Dagnino, F.,  Dimitriadis, Y.,  Pozzi, F.,  Asensio-Pérez, J.I.,  Rubia-Avi, B. Exploring teachers needs and the existing barriers to the adoption of Learning Design methods and tools: A literature survey British Journal of Educational Technology. 49(6):998-1013, 2018.
Gallego-Lema, V.,  Muñoz-Cristóbal, J.A.,  Arribas-Cubero, H.F.,  Rubia-Avi, B. Orienteering in the natural environment: ubiquitous learning through the use of technology Movimento. 23(1):755-770, 2017.
Rubia-Avi, B.,  Ruiz-Requies, I.,  Anguita-Martínez, R.,  Jorrín-Abellán, I.M.,  Rodríguez-Navarro, H. Experiencias colaborativas apoyadas en e-learning para el Espacio europeo de Educación Superior: Un estudio de seis casos en la Universidad de Valladolid (España) Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. 8(1):17-34, 2009.
Jorrín-Abellán, I.M.,  Rubia-Avi, B.,  Anguita-Martínez, R.,  Gómez-Sánchez, E.,  Martínez-Monés, A. Bouncing between the dark and bright sides: Can technology help qualitative research? Journal of Qualitative Inquiry, Special Issue on Technology. , December 2007.
Jorrín-Abellán, I.M.,  Anguita-Martínez, R.,  Rubia-Avi, B.,  Dimitriadis, Y.,  Ruiz-Requies, I.,  Marcos-García, J.A.,  Villagrá-Sobrino, S.L. What the eye does not see: and inquiry (cowiky-) based learning case study Revista Iberoamericana de Educación a distancia. 10(2):75-96, December 2007.
Martínez-Monés, A.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez-Sánchez, E.,  Jorrín-Abellán, I.M.,  Rubia-Avi, B.,  Marcos-García, J.A. Studying participation networks in collaboration using mixed methods International Journal on CSCL. 1(3):383-408, September 2006.
Hernández-Leo, D.,  Villasclaras-Fernández, E.D.,  Jorrín-Abellán, I.M.,  Asensio-Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Ruiz-Requies, I.,  Rubia-Avi, B. Collage, a Collaborative Learning Design Editor Based on Patterns Special Issue on Learning Design, Educational Technology & Society. 9(1):58-71, January 2006.
Rubia-Avi, B.,  Anguita-Martínez, R.,  Ruiz-Requies, I.  Evolución de un proyecto colaborativo en la formación práctica interdisciplinar de Magisterio en un entorno tecnológico: dos años de experiencia.  Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. 5(2):309-323, 2006.
Martínez-Monés, A.,  Gómez-Sánchez, E.,  Dimitriadis, Y.,  Jorrín-Abellán, I.M.,  Rubia-Avi, B.,  Vega-Gorgojo, G. Multiple Case Studies to Enhance Project-Based Learning in a Computer Architecture Course IEEE Transactions on Education. 48(3):482-489, August 2005.
Rubia-Avi, B. La tecnología educativa en los nuevos títulos universitarios Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. 3(1):145-158, 2004.
Martínez-Monés, A.,  Dimitriadis, Y.,  Rubia-Avi, B.,  Gómez-Sánchez, E.,  de la Fuente-Redondo, P. Combining qualitative evaluation and social network analysis for the study of classroom social interactions Computers and Education. 41(4):353-368, September 2003.

International Conference Publications

Sanz-Martínez, L.,  Dimitriadis, Y.,  Martínez-Monés, A.,  Alario-Hoyos, C.,  Bote-Lorenzo, M.L.,  Rubia-Avi, B.,  Ortega-Arranz, A. Influential Factors for Managing Virtual Groups in Massive and Variable Scale Courses Proceedings of the 2016 International Symposium on Computers in Education, SIIE 2016, 1-4, Salamanca, Spain, September 2016.
Sanz-Martínez, L.,  Ortega-Arranz, A.,  Dimitriadis, Y.,  Muñoz-Cristóbal, J.A.,  Martínez-Monés, A.,  Bote-Lorenzo, M.L.,  Rubia-Avi, B. Identifying Factors that Affect Team Formation and Management in MOOCs Proceedings of the 5th Workshop on Intelligent Support for Learning in Groups at the 13th International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS 2016), ISLG, Zagreb, Croatia, June 2016.
Jorrín-Abellán, I.M.,  Rubia-Avi, B.,  García-Sastre, S. Lights and shadows of evaluating Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) Proceedings of the Fifth International Congress of Qualitative Inquiry, ICQI 2009, 145-145, Urbana-Champaign, Illinois, USA, 20-23, May 2009.
Jorrín-Abellán, I.M.,  Rubia-Avi, B.,  Anguita-Martínez, R.,  Ruiz-Requies, I.,  García-Sastre, S. Fostering innovation dialogs: what technology can I use in my course? Proceedings of the Fourth Internacional Congress of Qualitative Inquiry, ICQI 2008, 69-69, Urbana-Champaign, Illinois, USA, 14-18, May 2008.
González-Rebollo, M..,  Carramolino-Arranz, B.,  Rubia-Avi, B.,  Marín-Sánchez, B.,  Martínez-Sacristán, .,  Ruiz-Requies, I.,  Sanz-Santacruz, L.F. Evaluación de una experiencia de innovación docente para la adaptación de la Física I al EEES en una Escuela de Ingenieros Industriales Proceedings of the X Congreso Internacional sobre inclusión digital en la educación superior, EDUTEC, Buenos Aires, Argentina, October 2007.
Jorrín-Abellán, I.M.,  Dimitriadis, Y.,  Anguita-Martínez, R.,  Rubia-Avi, B.,  Ruiz-Requies, I. A new formative pedagogical model emerged from the experience applicable to engineering courses based on CSCL Proceedings of the 36th Frontiers in Education Conference, FIE 2006, San Diego, California, USA, October 2006.
Hernández-Leo, D.,  Villasclaras-Fernández, E.D.,  Asensio-Pérez, J.I.,  Dimitriadis, Y.,  Bote-Lorenzo, M.L.,  Rubia-Avi, B. Linking Collaborative Learning Practice with IMS LD and Service-Oriented Technologies: an Approach Based on Collaborative Learning Flow Patterns Proceedings of the 6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2006, 1109-1110, Kerkrade, The Netherlands, July 2006.
Jorrín-Abellán, I.M.,  Rubia-Avi, B.,  Anguita-Martínez, R. Formative Portrayals Emerged from a Computer Supported Collaborative Learning Environment: A Case Study to establish experiential generalizations Proceedings of the 2nd International congress of Qualitative Inquiry, QI 2006, Urbana-Champaign, Illinois, May 2006.
Jorrín-Abellán, I.M.,  Rubia-Avi, B.,  Anguita-Martínez, R.,  Martínez-Monés, A. Evaluation conceptual framework to CSCL environments Proceedings of the 4ª Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática.. 2º Simposio Iberoamericano de Educación, Cibernética e Informática, SIECI-CISCI, 3Florida, EE.UU, July 2005.
Rubia-Avi, B.,  Jorrín-Abellán, I.M.,  Dimitriadis, Y. La naturaleza de la educación y su influencia en la creación de Espacios CSCL Proceedings of the 4ª Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática.. 2º Simposio Iberoamericano de Educación, Cibernética e Informática, SIECI-CISCI, 3Florida, EE.UU., July 2005.

Vega-Gorgojo, G.,  Dimitriadis, Y.,  Gómez-Sánchez, E.,  Bote-Lorenzo, M.L.,  Martínez-Monés, A.,  Rubia-Avi, B.,  Jorrín-Abellán, I.M. Learning Grid Technologies in a Project-Based Computer Architecture Course Proceedings of the Fourth IEEE/ACM International Symposium on Cluster Computing and the Grid (CCGrid 2004), Workshop on Grid Education, Grid.Edu 2004, 160-167, Chicago, April 2004.
Gómez-Sánchez, E.,  Rubia-Avi, B.,  Dimitriadis, Y.,  Martínez-Monés, A. Quest, a telematic tool for automatic management of student questionnaires in educational research Proceedings of the Second European Conference on Technology, Information, Education and Citizenship, TIEC, Barcelona, Spain, June 2002.
Martínez-Monés, A.,  Dimitriadis, Y.,  Rubia-Avi, B.,  Gómez-Sánchez, E.,  Garrachón, I.,  Marcos-García, J.A. Combining qualitative evaluation and social network analysis for the study of classroom social interactions Proceedings of the Conference on Computer Support for Collaborative Learning, Workshop on “Documenting collaborative interactions”, CSCL'2002, Boulder, Colorado, EEUU, January 2002.
Martínez-Monés, A.,  Dimitriadis, Y.,  Rubia-Avi, B.,  Gómez-Sánchez, E.,  Garrachón, I.,  Marcos-García, J.A. Studying social aspects of computer-supported collaboration with a mixed evaluation approach Proceedings of the Conference on Computer Support for Collaborative Learning, (CSCL'2002), 631-632, Boulder, Colorado, EEUU, January 2002.
Martínez-Monés, A.,  Marcos-García, J.A.,  Garrachón, I.,  Dimitriadis, Y.,  de la Fuente-Redondo, P.,  Rubia-Avi, B. Analysis of interactions in a university course supported by BSCW Proceedings of the Web based Platforms for Cooperative Learning (workshop), i3 Spring Days, Porto, Portugal, April 2001.

Spanish Journal Publications

Gallego-Lema, V.,  Muñoz-Cristóbal, J.A.,  Arribas-Cubero, H.F.,  Rubia-Avi, B. Recursos tecnológicos para el aula de Educación Física en el Medio Natural Tándem. Didáctica de la Educación Física. 58:65-70, 2017.
Gallego-Lema, V.,  Muñoz-Cristóbal, J.A.,  Arribas-Cubero, H.F.,  Rubia-Avi, B. Ubiquitous learning: a learning process in Physical Education in the Natural Environment RELATEC - Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. 15(1):59-73, June 2016.
Rubia-Avi, B.,  Guitert-Catasús, M. ¿La revolución de la enseñanza? El aprendizaje colaborativo en entornos virtuales (CSCL) Comunicar. 42:10-14, 2014.
Carramolino-Arranz, B.,  Rubia-Avi, B. Share. TEC, un portal para compartir contenidos digitales en el ámbito de la formación del profesorado Revista Fuentes. 13:283-308, 2013.
Rubia-Avi, B. La implicación de las nuevas tecnologías en el aprendizaje colaborativo Tendencias Pedagógicas. 16:89-106, 2010.
Rubia-Avi, B.,  Anguita-Martínez, R.,  Ruiz-Requies, I. Los procesos de innovación educativa en la formación universitaria, nuevos generadores de buenas prácticas en tecnología educativa Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. 11(1):96-120, 2010.
Ruiz-Requies, I.,  Rubia-Avi, B.,  Anguita-Martínez, R.,  Fernández-Rodríguez, E. Pre-service teachers training in ICT skills and competencies: profiles of a collaborative experience Revista de Educación. (352):149-178, 2010.
Santos-Fernández, R.,  Carramolino-Arranz, B.,  Rodríguez-Navarro, H.,  Rubia-Avi, B. Wiki-Webquest: A Collaborative Activity on the Information and Communication Technologies Applied to an Education Course Revista de Docencia Universitaria. , 2009.
Anguita-Martínez, R.,  Rubia-Avi, B.,  Jorrín-Abellán, I.M.,  Ruiz-Requies, I.,  Villagrá-Sobrino, S.L. Creando comunidades de práctica educativa en la universidad Un estudio de casos en la asignatura de nuevas tecnologías aplicadas a la educación TAVIRA. 21:159-166, 2005.
Rubia-Avi, B.,  Jorrín-Abellán, I.M.,  Dimitriadis, Y.,  Bote-Lorenzo, M.L. Una experiencia de formación colaborativa y práctica real entre la Universidad y un centro educativo generado un espacio CSCL Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. 3(1):277-289, October 2004.

Spanish Conference Publications

Villagrá-Sobrino, S.L.,  Arribas-Leal, E.,  García-Sastre, S.,  Rubia-Avi, B. Aprendizaje mejorado por tecnología para la formación de profesionales en atención domiciliaria Proceedings of the JUTE, XXVI Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa, , June 2018.
Gallego-Lema, V.,  Muñoz-Cristóbal, J.A.,  Arribas-Cubero, H.F.,  Rubia-Avi, B. Technology and ubiquitous learning: an experience in physical education in the natural environment Proceedings of the Outdoor Physical Education Conference, Valsaín, Segovia, Spain, July 2016.
Gallego-Lema, V.,  Rubia-Avi, B.,  Arribas-Cubero, H.F.,  Muñoz-Cristóbal, J.A. Ubiquitous Learning: A educational process on Physical Education in the Natural Environment Proceedings of the XXIII University Conference on Educational Technology, JUTE 2015, Badajoz, Spain, June 2015.
Sanz-Díez, L.,  Gallego-Lema, V.,  García-Vergara, .,  Aragón-Vasco, J.C.,  Rubia-Avi, B.,  Marbán-Prieto, J.M.,  Cardeñoso, V.,  Corell-Almuzara, A. Saber-Extender project: production of knowledge pills at the University of Valladolid Proceedings of the XXIII Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa, JUTE 2015, , June 2015.
Gallego-Lema, V.,  Muñoz-Cristóbal, J.A.,  Arribas-Cubero, H.F.,  Rubia-Avi, B. Mirrored educational spaces: a case study in physical education in the natural environment Proceedings of the XXII University Conference on Educational Technology, JUTE 2014, 167-168, Toledo, Spain, May 2014.
Gallego-Lema, V.,  Rubia-Avi, B.,  Muñoz-Cristóbal, J.A.,  Arribas-Cubero, H.F. The use of Augmented Reality in the teacher training in physical education: A case study at Valladolid Proceedings of the XXI University Conference on Educational Technology, JUTE 2013, Valladolid, Spain, June 2013.
Jorrín-Abellán, I.M.,  Rubia-Avi, B.,  García-Pérez, V. Bersatide: Una herramienta web para generar diseños educativos basados en los principios del CSCL Proceedings of the Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa, , July 2006.

Book Chapters

Rubia-Avi, B.,  Ruiz-Requies, I.,  Jorrín-Abellán, I.M.,  Anguita-Martínez, R. La investigación en innovación educativa desde una perspectiva colaborativa. El marco CSCL y la cultura de la innovación in La práctica educativa en la sociedad de la información. Innovación a través de la investigación, Editorial Marfil, Alcoy, España, 2011.
Rubia-Avi, B. Experiencias colaborativas universitarias apoyadas en e-learning in Cómo enseñar en el aula universitaria, Pirámide, Madrid, 2010.

Marcos-García, J.A.,  Martínez-Monés, A.,  Dimitriadis, Y.,  Anguita-Martínez, R.,  Ruiz-Requies, I.,  Rubia-Avi, B. Detecting and Solving Negative Situations in Real CSCL Experiences with a Role-Based Interaction Analysis Approach in Intelligent Collaborative e-learning Systems and Applications, Serie Studies in Computational Intelligence, Vol. 246, Springer-Berlag, Berlin-Heidelberg., July 2009.
Santos-Fernández, R.,  Rubia-Avi, B.,  Villagrá-Sobrino, S.L.,  Prieto-Lobato, J.M. Evaluar la innovación para el EEES: análisis de un proyecto piloto en la titulación de Trabajo social en la Universidad de Valladolid in Métodos y herramientas innovadoras para potenciar el proceso de aprendizaje del alumno en el EEES, UEMC, Valladolid, 2009.
Rubia-Avi, B.,  Jorrín-Abellán, I.M.,  Anguita-Martínez, R. Aprendizaje colaborativo y Tecnologías de las Información y la Comunicación in Tecnología educativa: la formación del profesorado de la era de internet, Ediciones Aljibe, 2009.
Jorrín-Abellán, I.M.,  Rubia-Avi, B.,  Anguita-Martínez, R.,  Ruiz-Requies, I.,  García-Sastre, S. Fostering Innovation dialogs in six case studies at the University of Valladolid (Spain) in La tecnología para el cambio educativo. Reflexiones y Experiencias, García-Quintanilla, M.,  Casarini-Ratto, M. (Editors), Universidad Autónoma de Nuevo León, Monterrey, Mexico, 2008.
Rubia-Avi, B.,  Anguita-Martínez, R.,  Jorrín-Abellán, I.M.,  Ruiz-Requies, I. Innovación metodológica en la asignatura de Nuevas Tecnologías aplicadas a la educación: Tres estudios de casos. in Investigar el cambio curricular en el Espacio Europeo de Educación Superior, Roig-Vila, R. (Editor), Marfil, 2007.
Rubia-Avi, B.,  Anguita-Martínez, R.,  Jorrín-Abellán, I.M.,  Ruiz-Requies, I. La formación práctica interdisciplinar de magisterio en un entorno tecnológico y colaborativo: dos años de experiencia in La Innovación Docente ante el Espacio Europeo de Educación Superior, Rodríguez-Sumaza, C.,  de la Calle-Velasco, M.J. (Editors), Universidad de Valladolid, 2006.